Een zootroop is een animatie apparaat dat ongeveer 150 jaar geleden is uitgevonden door meneer William Ensign Lincoln in Amerika. Zootroop betekent letterlijk levenswiel. En dat is best een goede naam, want met een zootroop kan je tekeningen tot leven wekken.
In de les in de klas maken de leerlingen zelf een zootroop animatie. Een serie tekeningen of collages op papier, die de leerlingen in de zootroop van Studio Z zelf tot leven wekken.
Groep 1-2
De leerlingen krijgen uitleg over de zootroop en zien een aantal zootroop animaties van Studio Z. Ze zien daarbij hoe een serie plaatjes een kort fimpje vormt. En hoe deze plaatjes op elkaar lijken, maar net anders zijn. Vervolgens experimenteren ze zelf met het maken van een zootroop animatie. Ze krijgen een lang vel papier dat in vakjes verdeeld is (een filmstrip) en ze krijgen een vel papier met daarop een bloembol die in verschillende stappen een bloem wordt. De plaatjes staan niet in de goede volgorde. De leerlingen knippen de plaatsjes uit en moeten ze in de juiste volgorde op hun filmstrip plakken. Als dit is gelukt kunnen ze hun animatie testen in de zootroop.
Vervolgens krijgen de leerlingen een tweede opdracht. Ze krijgen hetzelfde vliegje meerdere keren. Deze moeten ze uitknippen en zo op hun filmstrip plakken, dat de vlieg rond de bloem vliegt. Ze kunnen nu zelf bepalen hoe de vlieg beweegt en wat hij precies doet.
Als laatste kunnen de leerlingen hun filmstrip inkleuren. Dat moet netjes gebeuren, en elk plaatje hetzelfde. Uiteindelijk hebben de leerlingen een prachtige zootroop animatie. Deze kan in de Studio Z zootroop bekeken en gefilmd worden. Van de filmstrips kan je achteraf natuurlijk een mooie expositie maken, maar je kan er ook met een paar niets een leuk hoedje van maken.
Groep 3-4
De leerlingen krijgen uitleg over de zootroop en zien een aantal zootroop animaties van Studio Z. Ze zien daarbij hoe een serie plaatjes een kort fimpje vormt. En hoe deze plaatjes op elkaar lijken, maar net anders zijn. Vervolgens experimenteren ze zelf met het maken van een zootroop animatie. Ze krijgen een lang vel papier dat in vakjes verdeeld is (een filmstrip) Vervolgens plakken ze een rondje van papier in elk plaatje, zo dat het een stuiterende bal wordt. Als dit is gelukt kunnen ze hun animatie testen in de zootroop.
Vervolgens krijgen de leerlingen een tweede opdracht. Ze mogen een figuurtje tekenen dat achter het balletje aan rent. Dat is nog best lastig, want hoe verandert je houding eigenlijk tijdens het rennen? We gebruiken hiervoor inspiratie van Eadward Muybridge, een fotograaf die met zijn experimenten aan de wieg stond van animatie en film in de 19e eeuw.
Verder leggen we uit hoe de zootroop je hersenen nu zo goed voor de gek kan houden: de gleuven in de zootroop zorgen dat je elk plaatje maar heel even ziet, waardoor je hersenen de losse plaatjes aan elkaar kunnen knopen. We kijken ook naar hoe ouderwetse film projectoren deze techniek ook gebruiken.
Vervolgens gaan we dezelfde techniek toepassen bij het maken van een animatie met de iPad. We kijken naar hedendaagse voorbeelden van ‘motion graphics animatie’ en experimenteren zelf met het mooi laten bewegen van eenvoudige vormen. We zien zo hoe animatie als basistechniek nog steeds hetzelfde is als in de 19e eeuw, maar dat de techniek waarmee we het uitvoeren zich ontwikkeld heeft, waardoor het animeren veel makkelijker geworden is.