Stel je voor: je bent een robot en je loopt langs een sieradencollectie. Op welk sieraad zou jouw oog vallen? Leerlingen gaan tijdens dit lesprogramma het museum bezoeken en kunst bekijken door de ogen van iemand anders. Als boef kies je waarschijnlijk het meest waardevolle sieraad dat er in de tentoonstelling te vinden is. Maar welk sieraad zou je kiezen als je een wereldreiziger bent?
Na een brainstormsessie over de toe te wijzen personages gaan de leerlingen in groepjes de tentoonstelling bezoeken. Zij verrichten een onderzoek waarin zij beargumenteren waarom een bepaald sieraad bij hun aangewezen personage past. Naar aanleiding van dit onderzoek kiezen zij materialen en vanuit hun personage ontwerpen zij hiermee ieder een eigen sieraad. Samen vormen de ontworpen sieraden van het groepje een geheel dat een verhaal vertelt over het onderzochte personage. Kunnen ze vervolgens zien van andere leerlingen zien welk personage zij hebben verbeeld in hun sieraden?
‘Wie ben jij?’ is een spannend onderzoek omtrent identificatie en de verbeelding hiervan in een sieraad. De leerlingen leren kijken door de ogen van een ander, door het voeren van gesprekken en uitvoeren van opdrachten ontdekken zij dat niet iedereen op dezelfde manier naar de wereld kijkt.