Inspiratiedag Cultuurwijzer

4 april 2022 | 15:30 – 20:00 uur

Kansengelijkheid in relatie tot cultuureducatie

 

Inspirerende spreker, leerzame deelsessies, lekker eten & drinken

Voor leerkrachten, directeuren en kunstvakdocenten in het primair onderwijs.

 

 

Het programma

  • 15:00 – 15:30 uur inloop – Ingang popzaal GIGANT
  • 15:30 – 16:15 uur Keynote Karim Amghar – Theaterzaal
  • 16:30 – 17:15 uur deelsessies – 1e ronde
  • 17:30 – 18:15 uur deelsessies – 2e ronde
  • 18:30 – 20:00 uur muziek, eten en borrelen – ACEC

 


 

Keynote

Karim Amghar vertelt in zijn Keynote over de waarde van Kansengelijkheid, het belang om er aandacht voor te hebben op jonge leeftijd en hoe cultuureducatie daaraan kan bijdragen. Het primair onderwijs is daarvoor een enorm belangrijke plek.

 

Deelsessies

Na de gezamenlijke bijeenkomst gaan we uiteen in deelsessies om te ervaren hoe je gelijke kansen binnen de verschillende kunstdisciplines aan de orde kunt stellen, voor jezelf als persoon, maar zeker ook in relatie tot jouw contact met anderen.
Via het online aanmeldingsformulier kun je twee voorkeuren opgeven per ronde.
Elke deelsessie heeft een beperkt aantal plaatsen. We doen ons best je in te delen bij de voorkeur die je hebt aangegeven, maar we kunnen je verzekeren dat alle deelsessies de moeite waard zijn.

 

1. Theaterlessen gericht op woordenschatonderwijs

De theateroefeningen in de theaterles zijn gebaseerd op de woordenschat die de groep die week aangeleerd krijgt in de taalles. De theaterles is daarmee een vorm van consolidatie. Leerlingen oefenen en onderzoeken de woorden in het maken van een scène of een spelopdracht.

Job ten Berge, de workshopleider, heeft 10 jaar als theaterdocent gewerkt voor ISK-scholen en is momenteel werkzaam als theaterdocent op diverse basisscholen in Arnhem voor het programma Kansrijk opgroeien met Cultuur i.s.m. met Rozet onderwijs.

 

2. Diversiteit en muziek

Divers in instrumentarium, ervaring, aanleg, persoonlijkheid, achtergrond. Hoe komen we tot samenspel met al die verschillen? Wat voor vormen zijn hierin bruikbaar? Hoe DOEN we dat? En zijn die verschillen juist essentieel voor vitale, verrassende en inspirerende muziek?

In deze workshop gaan we aan de slag met deze vragen met als eindproduct een klinkend resultaat. (Voor deze sessie is geen muzikale ervaring nodig).

Joep Everts is de drijvende kracht achter Klanklichaam. Het is mijn missie om leerlingen op creatieve en onderzoekende manier te laten werken met muziek. Dat betekent dat ik niet veel ga uitleggen, maar veel doen en dan vooral de leerlingen zelf aan de slag laat gaan.

 

3. Spoken Word

Geef woorden aan je gedachten en geef kracht aan je woorden door een sterke performance. Dani Apeldoorn, rapper, performer en jongerencoach neemt je mee in de wereld van Spoken Word.

 

4. Inleiding Culturele diversiteit

Culturele diversiteit is anno 2022 in Nederland een gegeven. Als professional ontvang je ‘de hele wereld’ in jouw klas/spreekkamer. Het leren over dit onderwerp geeft jou nieuwe inzichten en helpt je te ontspannen bij jouw werkzaamheden met leden uit etnische groepen. Hoe meer je leert, hoe meer je controle houdt op situaties waarin cultuurverschillen een rol kunnen spelen. Deze workshop is een stapje in het vergroten van jouw kennis en vaardigheden over culturele diversiteit en cultuur sensitief werken.

 

Onderwerpen:

  • Migranten in cijfers: de cijfers van Apeldoorn vergeleken met de cijfers landelijk.
  • Cultuurverschillen volgens Geert Hofstede
  • In gesprek met mensen uit Syrië en Eritrea.

Deze workshop wordt verzorgd door Ragaiy Sinout, Owais Tellawai en Yonas Fsaha.

 

5. Creativiteitsontwikkeling d.m.v. dans

Dans is overal om ons heen: op televisie, in reclames, in films, in de huiskamer, in een dansschool, de sportschool, op straat, een club, buurthuis, een land, een cultuur… Er zijn zoveel verschillende stijlen en vormen!
In deze interactieve workshop krijg je een beeld van hoe dans in het basisonderwijs d.m.v. creativiteitsontwikkeling bijdraagt aan hoe ieder kind zich kan verhouden tot dans.
Danielle Bouwmeester is vakdocent dans. Daarnaast is zij trainer op het gebied van de procesgerichte didactiek en geeft zij al ruim 10 jaar de ICC-cursus (intern cultuur coördinator). Naast het werken met scholen en leerkrachten geeft zij ook cursussen aan kunstvakdocenten die in het onderwijs willen werken (Cultuurcollege) en houdt zij zich bezig met publicaties ten aanzien van dans in het onderwijs: Dans’es (LKCA), De Kracht van dans (CultuurOost) en advies m.b.t. ‘educatie’ voor OCW in opdracht van de Nederlandse Dansdagen.

 

6. Kans gelijkheid – Gelijke Kansen met fotografie

Met fotografie als instrument gaan we korte opdrachten uitvoeren waarin het uitgangspunt is dat iedereen met dezelfde middelen werkt. De workshop stimuleert de verbeelding en geeft de mogelijkheid om je op eigen wijze uit te drukken. Door het te fotograferen kan je de ander deelgenoot maken van je gedachtewereld.
Astrid van Loo is fotograaf en docent fotografie in het primair en voortgezet onderwijs.

 

7. Workshop PLEZIER! theater

Wij zijn Charissa van Andel en Marsha Regensburg en ons plezier is het bedenken, maken, regisseren en spelen van theater. Graag willen wij onze passie overbrengen en ons enthousiasme doorgeven. Voorstellingen over maatschappelijke thema’s hebben onze voorliefde. In 2019 en 2021 hadden wij zeer succesvolle edities van onze theaterproductie Op de Tocht. Tijdens dit wandeltheater gaan de deelnemers met ons mee op een 2,5 uur durende reis door het leven van stadsbewoners met een maatschappelijk thema. In deze laagdrempelige workshop nemen we je een stukje mee in de spelvormen die we gebruiken als voorbereiding voor deze bijzondere theaterwandeling. Elkaar ontmoeten en met elkaar verbinden zijn hierin belangrijke onderwerpen.

 

8. Expressie Estafette

Juist nu de Olympische gedachte deze dagen behoorlijk onder druk staat, pakken wij in deze beeldende workshop het principe van de estafette op. Gaat het in de kunsten altíjd alleen maar om de allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie? Waar stop ik en begin jij? Wanneer geef ik het over en pak jij het op? Ervaar al teken- en schilderend de aanvulling op elkaar.

Stephan Peters, beeldend kunstenaar en vakdocent, heeft een grote staat van dienst op het gebied van procesgerichte kunstlessen in het PO en weet kinderen en volwassenen met zijn humorvolle, scherpe blik te raken.

 

 


 

Aanmelden voor de inspiratiedag

Elk schoolteam kan zich aanmelden met 4 personen. Wil je extra personen meenemen, dan komen zij in eerste instantie op de wachtlijst. Wel is van belang dat iedereen die zich aanmeldt, ook zijn/haar voorkeur voor de deelsessies aangeeft. De ervaring leert dat er voldoende plek is, dus laat je niet weerhouden en geef je op!