Herinneringscentrum Apeldoornsche Bosch (HAB) is een initiatief van CODA, stichting Apeldoornsche Bosch en de gemeente Apeldoorn. Op deze plek voltrekt zich januari 1943 een onvoorstelbaar drama: de Joods-psychiatrische instelling wordt in de nacht van 21 op 22 januari door de bezetter abrupt ontruimd. Van de bijna 1300 patiënten en personeelsleden keert niemand terug.
Speciaal voor het primair onderwijs is een educatief programma ontwikkeld waarin geschiedenis en heden samenkomen. Het programma focust vooral op het verhaal van Greta Swart, op wie het boek “Hannah’s Reis, van Martine Letterie, is gebaseerd.
Vooraf aan het bezoek maak je in de klas kennis met boek en het verhaal van Hanna. Daarna je in het Herinneringscentrum het échte verhaal ontdekt: het verhaal van Greta Swart.
Aan de hand van opdrachten en vragen kom je steeds meer te weten over Greta, maar ook over de geschiedenis en gebeurtenissen die op deze historische plek hebben plaatsgevonden.
PO PROGRAMMA – in het kort
In de klas.
Dit is voor de leerkracht om zelf te doen met de leerlingen. We raden dit aan om goed voorbereid naar het Herinneringscentrum te gaan.
De leerlingen gaan vooraf in de klas onderzoek doen naar het verhaal van Hanna aan de hand van het boek van Martine Letterie. De leerkracht ontvangt vooraf een powerpoint presentatie over het HAB en een korte inleiding over WO II en een aantal mensen die in Het Apeldoornsche Bosch woonden en werkten in de periode 1934-1943. Deze powerpoint en voorbereidingsles zijn ook te vinden op de Educatie pagina van de website van het Het Apeldoornsche Bosch, met info en download mogelijkheden.
https://www.apeldoornschebosch.nl/educatie
In het HAB Programma onder begeleiding van onze CODA docenten.
1 Op de begane grond vertelt onze CODA docent over de geschiedenis en een korte intro op een aantal persoonlijke verhalen. Wie waren deze mensen, hoe zag hun dagelijks leven in Het Apeldoornsche Bosch eruit? Zo komen de leerlingen dichterbij de periode waarin de geschiedenis heeft plaatsgevonden.
2 Daarna gaan zij in op het levensverhaal van Greta Swart (“Hanna”)
3 Aan het eind delen de leerlingen hun bevindingen met elkaar en maken zij een gezamenlijke opdracht