“Wie naar een film kijkt, kijkt naar een illusie. Iedere seconde zie je 24 foto’s die net van elkaar verschillen en de illusie van bewegend beeld geven. Als alle elementen om hun plek vallen kan het je meenemen naar een geloofwaardige, maar volledig imaginaire nieuwe wereld. Maar welke elementen zijn dat? En hoe kunnen ze jou zo beïnvloeden dat je erin gaat geloven?”
Doelen: bewustwording | technische geschiedenis | creativiteit aanwakkeren.
Inhoud: het eerste half uur bestaat uit een plenair theoretisch kader. De leerlingen worden door middel van plaatjes en video’s meegenomen in filmgeschiedenis en -technieken.
Daarna volgt er een aansluitende praktische opdracht waarin ze met hun eigen telefoon een stop-motion filmpje gaan opnemen. Deze sturen ze d.m.v. een QR-code via een whatsappgroep naar de workshopleider toe en ze worden direct gemonteerd.
Aan het einde worden de stop-motion films van iedereen teruggekeken en krijgen de leerlingen hun eigen stop-motion filmpje via whatsapp toegestuurd.
Doelgroep: vanaf groep 7