Cultuurmenu Literair

Dit schooljaar zijn de deelnemende scholen aan het Cultuurmenu Literair: De Bongerd, De Bundel, De Dalk, De Horst, De Marke en St. Victor.

Culturele partner: CODA

Groep 1-2 Boek-O-matic

Thema: Prentenboek van het Jaar 2022: Maar eerst ving ik een monster

Vooraf ontvangt de klas het prentenboek Maar eerst ving ik een monster van Tjibbe Veldkamp. De leerkracht leest dit boek in de klas voor. Met de CODA-coach gaan de leerlingen aan de slag en verzinnen ze hun eigen monster. Iedere leerling maakt in de les zijn/haar eigen prentenboek op een ‘vertelstrook’ waarin ze vertellen over hun monster. Daarnaast verbeelden ze hun verhaal middels uitgekozen plaatjes en zelfgemaakte tekeningen. Na de workshop kunnen de leerlingen hier nog verder aan werken.

 

Filmmoment met CODAcoach

De CODAcoach komt weer naar de groep en neemt de Boek-O-matic-robots mee. Hiermee wordt de strook gefilmd, terwijl de leerling zijn/haar verhaal bij de plaatjes vertelt. De vertelstrook wordt tot een mooi eigen boekje gevouwen en samen met het filmpje kan het thuis en op school worden bekeken.

Groep 3 en 4 Poëzie op de post

De leerlingen ontvangen van te voren allemaal een gedichtenboekje. De leerkracht of een leerling draagt iedere dag een van de gedichten voor.

De leerlingen maken hun eigen poëziekaart. Ze maken stap voor stap een elfje dat een prominente plek op de voorkant van een speciale ansichtkaart. Om het helemaal af te maken versieren de leerlingen hun kaart of maken ze een tekening bij hun gedicht. De kaart wordt natuurlijk echt verstuurd naar de persoon voor wie de leerling het gedicht heeft gemaakt: Poëzie op de post. Op naar de brievenbus!

 

Groep 5-6 Poëzie om je pols

De leerlingen ontvangen van te voren allemaal een gedichtenboekje. De leerkracht of een leerling draagt iedere dag een van de gedichten voor.

Met de CODA-coach gaan de leerlingen tijdens de les op zoek naar de mooiste zinnen uit de 5 gedichten en maken ze hun eigen polsgedicht. Een zin met een wie, wat, waar, wanneer en een gevoel. Ze combineren hun gekozen zinnen en maken hiervan hun eigen nieuwe gedicht. De zinnen worden overgenomen en op de 5 polsbandjes gezet. Iedere leerling heeft nu zijn eigen persoonlijke polsgedicht en mag dit voordragen.

 

Groep 7-8 Poezie in beeld

Een talige en creatieve activiteit in één, dat is Poëzie in Beeld.

Leerlingen schrijven niet alleen een gedicht, ze gaan hun gedicht ook verbeelden. Aan de basis van het gedicht ligt de beroemde beginzin: “Denkend aan Holland, zie ik…” uit het gedicht Herinnering aan Holland van Hendrik Marsman. Hun eigen gedicht staat centraal op het collagewerk dat ze daarna gaan maken; een collage die ze zelf mogen kleuren, tekenen en/of samenstellen uit oude tijdschriften. Samen bekijken leerkracht en leerlingen elkaars werk. Van de top 3 van de klas maakt CODA professionele afdrukken op posterformaat, die natuurlijk een mooie plek op school verdienen samen met alle andere collagegedichten.