Met gepaste trots presenteren wij een geheel nieuwe voorstelling: ‘op avonduur met de dolende ridder’.
Een geïmproviseerde solo (of duo) die de leerlingen mee op avonduur neemt in een door henzelf bedachte wereld met een echte ridder.
Hij is zijn zwaard kwijt en het enige wat hij gekregen heeft om het te vinden is een lege kaart, kunnen jullie hem helpen?
In de voorstelling krijgen de leerlingen eerst een spannende proloog (extra hoofdstuk aan het begin van een verhaal) hierna maken ze samen met de ridder een kaart, vervolgens krijgen ze een warming up en gaan ze op queeste met de kaart in de hand.
Wat gaan ze allemaal tegenkomen: ijzige bergen, betoverde bossen of winderige woestijnen. En wie komen ze daar tegen moerasmonsters, kobolden, feeën of de Gnoets? Het kan allemaal, de fantasy van de kinderen is leidend voor het verhaal. En uiteraard krijgt de klas hun kaart mee naar school.
Waarom een kaart?
Er zijn vier elementen die een goed verhaal maken: plot (de puzzelstukjes), story (het verhaal dat naderhand blijft hangen), de karakters en wereld bouwen (in het Engels Lore). Dit laatste element blijft in het maken van scenes en verhalen maar het is essentieel wanneer je een verhaal wil maken in een wereld die ‘nog’ niet bestaat. Zo begon Tolkien met het maken van een complete taal voordat hij ook maar één verhaallijn op papier had gezet. Daarnaast stimuleert het de verbeelding, een gegeven wat in een tijd van digitaal consumeren van content vaak te weinig aandacht krijgt.
Organisatie voorwaarden
Er kunnen per voorstelling maximaal 30 leerlingen (1 klas) meedoen.
Voorstelling kan gespeeld worden in een leeg lokaal wat kan worden verduisterd.
De voorstelling duurt 1 uur en een kwartier.
Er is 1.5 uur nodig om alles op te bouwen (kostuum en decor).